Publiczna Szkoła Podstawowa w Mierzynie z roku na rok ma coraz więcej uczniów. Sytuacja staje się dramatyczna - uczniom klas 4-8 może "grozić" od najbliższego roku szkolnego kończenie zajęć o godz. 19:30 ...
Problem znany niemalże od początku istnienia tego budynku narasta bardzo szybko i wymaga pilnych działań.
Kilka dni temu interpelację w tej sprawie do Wójt Gminy Dobra złożył Paweł Malinowski - Radny Gminy Dobra i członek Rady Rodziców PSP Mierzyn.
Nowoczesny obiekt PSP Mierzyn został zbudowany z założeniem nauczania 600 dzieci w szkole podstawowej 6-klasowej, co miało być wystarczające dla tego obwodu szkolnego. Oddany do użytku 2 września 2013 roku szybko okazał się jednak... za mały.
Duża, przestronna placówka przyciągała wielu chętnych, z których podobno niemała liczba specjalnie "starała się", aby ich pociechy spełniły formalnie warunki przyjęcia akurat do PSP Mierzyn. O mniej lub bardziej fikcyjnych zameldowaniach dzieci krążyły wśród rodziców przez dłuższy czas opowieści. Na ile te opowieści mogły być zgodne z prawdą?
Prace przygotowawcze do rozpoczęcia procedury przetargowej dla opracowania koncepcji i dokumentacji szkoły rozpoczęły się z początkiem 2008 r. Prognozowaną liczbę uczniów określono na podstawie danych z ewidencji ludności UG Dobra - liczby dzieci urodzonych do dnia 2007-12-31 i zameldowanych w Mierzynie. Tutaj należy nadmienić, że obwodem szkolnym dla PSP Mierzyn jest jedynie miejscowość Mierzyn.
Po analizie przyjęto, że do szkoły uczęszczać będzie w systemie jednozmianowym ok. 600 uczniów, co było założeniem przyjętym z dużym zapasem. Liczba dzieci zameldowanych oraz uczęszczających do szkoły podstawowej w Mierzynie przedstawiała się na przestrzeni lat 2008-2014 następująco:
rok szkolny | dzieci zameldowanych | uczęszczających do szkoły | przybyło uczniów |
2008/2009 | 462 | 150 | |
2009/2010 | 462 | 174 | 24 |
2010/2011 | 471 | 186 | 12 |
2011/2012 | 475 | 225 | 39 |
2012/2013 | 467 | 243 | 18 |
2013/2014 | 457 | 451 | 208 |
2014/2015 | 622 | 171 | |
2015/2016 | 745 | 123 | |
2016/2017 | ? | ? | |
2017/2018 | 784 | ? | |
2018/2019 | 854 | 70 | |
2019/2020 | 857 | 3 | |
2020/2021 | 871 | 14 |
rok szk. | dzieci zameld. | uczęszcz. do szkoły | przybyło uczniów |
2008/20 | 462 | 150 | |
2009/20 | 462 | 174 | 24 |
2010/20 | 471 | 186 | 12 |
2011/20 | 475 | 225 | 39 |
2012/20 | 467 | 243 | 18 |
2013/20 | 457 | 451 | 208 |
2014/20 | 622 | 171 | |
2015/20 | 745 | 123 | |
2016/20 | ? | ? | |
2017/20 | 784 | ? | |
2018/20 | 854 | 70 | |
2019/20 | 857 | 3 | |
2020/20 | 871 | 14 |
W tabeli umieściliśmy także znane nam liczby dzieci uczęszczających do szkoły w latach 2015-2020.
Ja widać w latach 2008-2012 liczba uczniów zmieniała się nieznacznie. Największy skok - 10 razy więcej niż zwykle - odnotowany został w roku 2013, po oddaniu do użytku szkoły.
Co istotne - pomiędzy rokiem 2012 a 2013 nie przybyło (a wręcz ubyło) dzieci zameldowanych w Mierzynie, a mimo to przyjęto do szkoły o 180 dzieci więcej niż rok wcześniej.
Jak to możliwe, że we wrześniu 2013 roku wszystkie dzieci zameldowane w Mierzynie (457) nagle wkroczyły w wiek szkolny (451)?
Na początku roku szkolnego 2015/2016 szkoła liczyła 745 uczniów (łącznie z punktem przedszkolnym) i już wtedy były problemy z przeludnieniem, skutkujące skargą do kuratorium, co było omawiane wówczas na zebraniu Rady Rodziców z Dyrektor PSP Mierzyn.
Rok szkolny 2017/2018 pogłębił problem, bowiem przywrócono 8-klasowe nauczanie w szkołach podstawowych, co spowodowało "zatrzymanie" w szkole najpierw jednego rocznika, a w kolejnym roku - następnego rocznika dzieci.
Z interpelacji Radnego P. Malinowskiego dowiadujemy się, że rok szkolny 2021/2022 może rozpocząć się ze szkołą liczącą 920 uczniów! To o ponad 53% więcej niż projektowana "pojemność" szkoły.
To powoduje bardzo duże problemy z ułożeniem planu lekcji i konieczne jest szukanie rozwiązań zapobiegających nauce (a może raczej "nauce"?) do godz. 19:30. W swym piśmie P.Malinowski informuje o dyskusji w gronie Rady Rodziców na temat możliwych rozwiązań - zarówno tymczasowych (sale w systemie dostawianych kontenerów) jak i stałych (rozbudowa istniejącego budynku lub budowy nowego dla części klas).
Tematem, który być może chociaż częściowo pomógłby w tej sytuacji jest archiwum UG Dobra zlokalizowane na piętrze budynku szkoły. Są to 2 pomieszczenia o łącznej powierzchni ponad 170m2. Nie mają okien, więc nie ma możliwości wykorzystania ich na sale lekcyjne, ale już jako szatnię - jak najbardziej.
Niestety - na moje zapytanie w tej sprawie 3 lata temu skierowane do władz Gminy Dobra odpowiedziano - ujmując w skrócie: pomieszczenia te od początku były przeznaczone na archiwum i ich przeznaczenie nigdy nie było zmieniane. Szkoda, że nie wzięto pod uwagę możliwości przeniesienia zawartości archiwum w inne miejsce i zaadaptowania tych pomieszczeń na rzecz uczniów.
Odpowiedź może trudna do zrozumienia, ale do tego niestety się sprowadza - archiwum gminne ważniejsze jest niż nawet minimalna poprawa warunków uczniów. Przecież szafki ubraniowe dzieci rozstawione na korytarzu to żaden problem...
Radny P.Malinowski w swojej interpelacji zwrócił się z prośbą do Wójt Gminy Dobra o informacje, jaki plan mają władze gminy na rozwiązanie tego palącego problemu oraz o możliwość zorganizowania spotkania w tej sprawie.
W swoim piśmie P.Malinowski wspomniał o kwestii bezpieczeństwa tak dużej liczby uczniów w budynku do tego nie dostosowanym. To może być jednak temat priorytetowy zarówno ze względów bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ewakuacji w razie zagrożenia, jak też wytrzymałości samej konstrukcji budynku.
Dwa lata temu zwróciłem się do UG Dobra z prośbą o wyjaśnienie zagadnienia planu ewakuacji i jego aktualizacji w sytuacji, gdy liczba uczniów przekracza maksymalną przewidywaną dla budynku. Z odpowiedzi wynikało, że plan ewakuacji (a w zasadzie: Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego) jest aktualizowany co najmniej raz na dwa lata i to nie tylko ze względu na liczbę uczniów, ale także ewentualne zmiany w sposobie użytkowania obiektu. Aktualizacja planu w roku 2018 uwzględniała 850 uczniów i 100 pracowników. Spodziewać się więc należy kolejnej aktualizacji z początkiem roku szkolnego 2021/2022.
Jak widać wakacje mogą być więc gorącym okresem nie tylko ze względu na upały, ale potrzebę rozwiązania palącego problemu. Jeśli pojawią się w tej sprawie nowe informacje - postaramy się je przekazać nawet (a może zwłaszcza) w okresie wakacyjnym.
Info: Paweł Malinowski - Radny Gminy Dobra (interpelacja 4/2021), PSP Mierzyn - protokoły zebrań Rady Rodziców, UG Dobra - korespondencja własna/informacja publiczna, Uchwała nr VI/74/2019 Rady Gminy Dobra w sprawie sieci szkół podstawowych