Tym razem sprawdzałem, jak wyglądają wydatki na promocję w kilkunastu innych gminach. Starałem się uzyskać z tych gmin informacje w podobnym układzie i za taki sam okres, jak to ujęła Wójt Gminy Dobra w jednej z odpowiedzi na zapytanie Radnego.
Starałem się wybrać gminy podobne w naszym regionie, bazując na dochodach ogółem każdej z nich.
Dodatkowo, jako punkt porównawczy, wziąłem pod uwagę jedną gminę, będącą znanym kurortem.
Podstawą do zadania pytań była odpowiedź Wójt Gminy Dobra z kwietnia 2022 r. na zapytanie Radnego P.Malinowskiego o wydatki Gminy Dobra na promocję w roku 2021 [1].
Z tej odpowiedzi wynikało, że całościowe wydatki na promocję w roku 2021 wyniosły 482 181,05 zł, w tym:
- z tytułu umów na przekazywanie i publikowanie wiadomości w portalach internetowych i mediach społecznościowych - 142 711,80 zł
- z tytułu umów na opracowanie (w tym scenariusze), realizację i promocję programów TV - 187 267,50 zł
- z tytułu umów na promocję przez prezentację oznakowań Gminy w trakcie imprez, zawodów - 50 500 zł
- na artykuły promocyjne w mediach - 2 890,50 zł
- na życzenia w mediach - 1 590,70 zł
- na organizację/współorganizację imprez - 50 906,00 zł
Aby zorientować się, jak wygląda poziom takich wydatków w innych jednostkach - zwróciłem się z pytaniami do kilkunastu wybranych gmin z woj. zachodniopomorskiego. Zadałem pytania o wydatki w ujęciu takim, jak przekazał UG Dobra.
Jak wybrałem gminy do porównania?
Starałem się wybrać gminy z woj. zachodniopomorskiego o zbliżonym pułapie dochodów. Za wskaźnik obrałem informację finansową JST opublikowaną przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Szczecinie [2] - o wykonaniu budżetów za rok 2021.
Gmina Dobra ma wykazane w tym dokumencie dochody ogółem blisko 187,8 mln zł, dlatego szukałem gmin o wykazanych dochodach w przedziale 100-250 mln zł - zarówno wśród gmin wiejskich jak i miejsko-wiejskich.
Dodatkowo dołączyłem do porównania gminę Międzyzdroje, aby sprawdzić jak wyglądają wydatki na promocję w znanym kurorcie nadmorskim.
Zwróciłem się do tych gmin o udostępnienie odpowiednich informacji za rok 2021 [3] i przygotowałem poniższe zestawienie uzupełnione o ludność w poszczególnych gminach (informacja Głównego Urzędu Statystycznego za rok 2021 [4]).
W powyższym zestawieniu pole żółte dotyczące Gminy Kołbaskowo przedstawia kwotę znacznie większą niż całościowo wydatki na promocję, ale wynika to z faktu, że w tej gminie ta kategoria wydatków była finansowana z innych źródeł niż środki na promocję zapisane w klasyfikacji budżetowej "75075". Dlatego też tej kategorii z Gminy Kołbaskowo nie brałem pod uwagę.
Kolorem niebieskim w przypadku Gryfina oznaczyłem kategorie ujęte łącznie w odpowiedzi z tej jednostki. Dlatego też tych kategorii z Miasta i Gminy Gryfino nie brałem pod uwagę (ze względu na brak możliwości porównania z pozostałymi jednostkami).
Tak więc w zestawieniu mamy 12 jednostek plus jako punkt odniesienia - Międzyzdroje.
Co możemy wywnioskować z tego zestawienia?
Kolorem ciemnoczerwonym oznaczyłem maksymalne wartości w danym wierszu.
Widzimy więc, że w roku 2021 Gmina Dobra była niekwestionowanym liderem w wydawaniu pieniędzy na promocję, spośród 12 badanych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich województwa zachodniopomorskiego.
Gmina Dobra wydała ogółem na promocję w roku 2021 największą kwotę - ponad 482 tys. zł., co stanowiło 0,257% jej dochodów ogółem.
Gmina Dobra wydała w roku 2021 ogółem na promocję ponad 2,5 raza więcej pieniędzy niż UMiG Gryfino, gdzie były niewiele większe dochody i nieco więcej ludności.
Gmina Dobra wydała wówczas ogółem na promocję o prawie 35% więcej pieniędzy niż Gmina Police, mająca znacznie większe dochody.
Gmina Dobra wydała na opracowanie i realizację programów TV w roku 2021 rekordową kwotę - porównując z innymi gminami: prawie 5,5 raza więcej niż Gryfino i prawie 3 razy więcej niż Police.
Jeśli spojrzymy na część dotyczącą kosztów publikowania w portalach i mediach społecznościowych, to nieco więcej niż Gmina Dobra wydały tylko Police - o ok. 22,8%, chociaż miały dochody większe od dochodów Dobrej o ok. 33,3%. Za to pozostałe gminy wydały o wiele mniejsze pieniądze lub wcale nie wskazały wydatków na taki cel.
Pod względem części dochodów przeznaczonych na promocję także Gmina Dobra "wyszła na prowadzenie" - 0,257% dochodów to ponad 2,5 raza więcej niż przeznaczyło Gryfino i blisko 2 razy więcej niż przeznaczyły na promocję Police.
Jeśli spojrzymy na wydatki porównywanych gmin (także informacja RIO za wykonane budżety [2]) to widać, że poza Pyrzycami i Drawskiem dochody badanych gmin przewyższały wydatki.
Nie można więc powiedzieć, że np. Gryfino czy Police oszczędzały na promocji, bo miały większe wydatki niż dochody.
Jak widać w Gminie Dobra na promocji raczej nie oszczędzamy...
W tej części porównane zostały wydatki na promocję i wykonane budżety za rok 2021 w wybranych gminach - w części 3 znajdzie się porównanie wybranych gmin pod względem budżetów planowanych.
Źródła:
[1] Zapytanie Radnego P.Malinowskiego (z 2022-03-21) i odpowiedź UG Dobra (z 2022-04-04) - https://rada.dobraszczecinska.pl/interpelacje/interpelacja/159
[2] Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie - Informacja finansowa jst województwa zachodniopomorskiego za 2021 rok - https://rioszczecin.archiwum.bip.net.pl/a12395.html
[3] Odpowiedzi poszczególnych Urzędów udzielone w trybie dostępu do informacji publicznej – lipiec/sierpień 2022
[4] Główny Urząd Statystyczny - Statystyczne Vademecum Samorządowca https://svs.stat.gov.pl
Tekst: Grzegorz Krakowiak
Foto: Grzegorz Krakowiak
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.