Zamieszczamy jako cytat pełną treść wniosku referendalnego ze strony https://www.dobrawybiera.pl/wniosek
Treść oryginalna autorstwa inicjatora referendum.
Podział tekstu i ewentualne drobne korekty formatowania pochodzą od Redakcji i wynikają wyłącznie z technicznych uwarunkowań publikacji tak długiego tekstu.
Powiadomienie
o zamiarze zorganizowania referendum
Na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 1, art 5 ust. 1a dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j. Dz. U. z 2000 Nr 88 poz. 985 z późn. zm. tj. Dz. U. z 2019r. poz. 741) zawiadamiamy o zamiarze przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania wójta gminy Dobra przed upływem kadencji.
Osoby wchodzące w skład inicjatora referendum z inicjatywy społecznej:
l.p. Imiona i nazwisko Adres zamieszkania PESEL Podpis
1. Jacek Zienkiewicz
2. Alicja Jelonek
3. Paweł Pietrusewicz
4. Andrzej Kazimierz Gliński
5. Antoni Sobolewski
6. Ewelina Sobolewska-Szwed
7. Marta Borkowska
8. Krystyna Trzcińska
9. Waldemar Kitlas
10 Piotr Michałowski
Pełnomocnikiem Inicjatora Referendum jest:
Jacek Zienkiewicz, XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, kontakt tel. 605 315 362
Sprawa, w której zamierzamy zorganizować referendum gminne dotyczy odwołania wójta gminy Dobra przed upływem kadencji z następujących powodów:
1. Przygotowanie i wprowadzenie przez wójta Teresę Derę pod obrady VI Sesji Rady Gminy Dobra w dniu 30 maja 2019r. wadliwej pod względem prawnym uchwały dotyczącej ustalenia wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia wysokości opłaty za pojemnik. Pomimo protestu mieszkańców i części radnych zwracających uwagę na wady tego dokumentu, ta uchwała weszła w życie.
Wójt Teresa Dera nie bacząc na wskazanie przez protestujących (części niezależnych od niej radnych oraz licznych mieszkańców) wad prawnych w tej uchwale forsowała jej projekt podczas VI Sesji Rady gminy Dobra. Przyjęcie tej uchwały spowodowało częściowe jej unieważnienie (Uchwała Nr XXI.184.S.2019 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej). Efektem tego był wzrost opłat za śmieci – sięgających nawet do 340 zł miesięcznie.
Wójt Teresa Dera (pomimo wezwań, petycji i protestów mieszkańców oraz części radnych) w okresie od 01.07.2019r. do dnia dzisiejszego nie podjęła działań zmierzających do minimalizacji reperkusji uchylenia „uchwały śmieciowej” przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Wójt miała możliwość wprowadzenia nowej uchwały zgodnej z obowiązującym prawem lub uchwały zmieniającej wzór obowiązującej w gminie deklaracji śmieciowej, której ponowne złożenie umożliwiłoby uniknięcie niesłusznie zawyżonych opłat przez mieszkańców.
Tymczasem wójt Teresa Dera opublikowała na stronie internetowej Urzędu Gminy Dobra oświadczenie, że winą za zaistniałą sytuację obarcza osoby, które zaskarżyły przedmiotową uchwałę do wojewody. Zachowanie to wykracza poza granice przyzwoitości i odpowiedzialności za własne działania. Ponadto pracownicy podlegli wójtowi zatrudnieni w Wydziale Spraw Gospodarki Komunalnej i Egzekucji (WGOKiE) rozpowszechniali wśród mieszkańców gminy nieprawdziwe informacje, jakoby winni tej sytuacji byli radni, którzy byli przeciwko podjęciu tej uchwały. Pominęli istotny fakt, że autorami tego wadliwego prawnie dokumentu jest wójt Gminy Dobra oraz podległy mu kierownik WGOKiE.
Wójt Gminy Dobra nie zareagowała też na petycję złożoną przez mieszkańców, w sprawie zmiany sposobu naliczania opłat za śmieci. Petycję tą podpisało ponad 1200 mieszkańców. Świadczy to o lekceważeniu mieszkańców i ich konstytucyjnego prawa do samostanowienia.
Wójt Teresa Dera (pomimo wezwań, petycji i protestów mieszkańców oraz części radnych) w okresie od 01.07.2019r. do dnia dzisiejszego nie podjęła działań zmierzających do minimalizacji reperkusji uchylenia „uchwały śmieciowej” przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Wójt miała możliwość wprowadzenia nowej uchwały zgodnej z obowiązującym prawem lub uchwały zmieniającej wzór obowiązującej w gminie deklaracji śmieciowej, której ponowne złożenie umożliwiłoby uniknięcie niesłusznie zawyżonych opłat przez mieszkańców.
Tymczasem wójt Teresa Dera opublikowała na stronie internetowej Urzędu Gminy Dobra oświadczenie, że winą za zaistniałą sytuację obarcza osoby, które zaskarżyły przedmiotową uchwałę do wojewody. Zachowanie to wykracza poza granice przyzwoitości i odpowiedzialności za własne działania. Ponadto pracownicy podlegli wójtowi zatrudnieni w Wydziale Spraw Gospodarki Komunalnej i Egzekucji (WGOKiE) rozpowszechniali wśród mieszkańców gminy nieprawdziwe informacje, jakoby winni tej sytuacji byli radni, którzy byli przeciwko podjęciu tej uchwały. Pominęli istotny fakt, że autorami tego wadliwego prawnie dokumentu jest wójt Gminy Dobra oraz podległy mu kierownik WGOKiE.
Wójt Gminy Dobra nie zareagowała też na petycję złożoną przez mieszkańców, w sprawie zmiany sposobu naliczania opłat za śmieci. Petycję tą podpisało ponad 1200 mieszkańców. Świadczy to o lekceważeniu mieszkańców i ich konstytucyjnego prawa do samostanowienia.
2. Podczas wykonywania inwestycji budowy ulicy Tura w Dołujach doszło do rażącego naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz nastąpiło wykorzystywanie środków budżetowych z majątku publicznego do celów prywatnych, co wykracza poza granice zadań własnych wskazanych art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, a dotyczących dbałości o drogi gminne.
3. Wójt Gminy Dobra Teresa Dera nie wywiązuje się z zadań nałożonych na nią przez ustawodawcę, a dotyczących kształtowania ładu przestrzennego (art. 7 ust. 1 pkt 1. Ustawy o samorządzie gminnym).
4. Wójt Gminy Dobra Teresa Dera nie wprowadziła w życie uchwały Rady Gminy Dobra z dnia 21 lutego 2019 r. dotyczącej opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Dobra zakazującej zabudowy na terenie cennym przyrodniczo.
5. Wójt gminy Dobra świadomie naraziła budżet gminy na straty z powodu zaniechania ogłoszenia przetargu na wykonywanie usługi „Eksploatacja struktury kanalizacyjnej w Gminie Dobra, a zamiast tego podpisała umowę w trybie bezprzetargowym na 20 lat (umowa X/15/2112) z podmiotem gospodarczym Dionizym Polikowskim (aktualnie firma Poldek Spółka cywilna).
6. Wójt gminy Dobra Teresa Dera osobiście podpisywała umowy na świadczenie usług promocyjnych z właścicielką portali GminaDobra24, Mierzyn24, Bezrzecze24 (na Facebooku Gmina Dobra, Mierzyn i Bezrzecze).
7. Wójt gminy Dobra dopuściła się niegospodarności wprowadzając do budżetu gminy w roku 2015 pozycję dotycząca zakupu lamp solarnych i solarno-hybrydowych za sumę ponad 3 miliony złotych oraz odkupując nieużytek rolny od Spółdzielni Iskra za 800 tysięcy złotych.
8. Budowanie atmosfery wrogości i braku zaufania poprzez wyrażany często brak szacunku dla mieszkańców i osób zasiadających w radzie gminy oraz podczas zebrania wiejskiego w Mierzynie, między innymi poprzez publiczne zarzucanie niewiedzy,
9. Brak woli porozumienia i współpracy z organem stanowiącym gminy (Rada Gminy Dobra) poprzez narzucenie już na pierwszej sesji Rady Gminy Dobra własnej woli w sprawie doboru prezydium Rady i członków komisji.
10. Nieumiejętny sposób zarządzania budżetem poprzez wnoszenie inicjatyw uchwałodawczych ustalających zniżki od podatku od nieruchomości podmiotom pracującym na mieniu gminy (Firma Poldek Spółka cywilna oraz WOZ Spółka z o.o.), przez co na przestrzeni lat wójt naraziła budżet gminy na stratę ponad 5 milionów złotych .
11. Brak planu rozbudowy dróg gminnych ustalonego wg. jasnego kryterium prowadzi do uznaniowych decyzji w zakresie planowania budżetu rozbudowy dróg, preferujących członków rodziny wójta i deweloperów inwestujących na terenie gminy.
12. Brak spójnej koncepcji rozwoju gminy i perspektywicznego myślenia wójta, czego przejawem jest niedostateczna kreatywność i determinacja w działaniach inwestycyjnych.
13. Polityka personalna polegająca na zatrudnianiu w Urzędzie Gminy Dobra i jednostkach organizacyjnych osób powiązanych z wójtem gminy jest przykładem skrajnego nepotyzmu.
14. Doprowadzenie do szkody majątkowej w mieniu gminnym poprzez brak nadzoru i ochrony nad zarządzanym mieniem w postaci boiska sportowego w Bezrzeczu, czym wójt gminy rażąco naruszyła art. 50 ust. 1 i 2 Ustawy o Samorządzie Gminnym, nakładającym na wójta obowiązek szczególnej staranności nad wykonywaniem zarządu nad mieniem gminnym zgodnie z jego przeznaczeniem i jego ochrona.
Wobec powyższego, społeczna inicjatywa referendalna wspiera w sposób oczywisty rozwój i budowę społeczeństwa obywatelskiego, gdyż oddaje władzę bezpośrednio społeczności lokalnej, jako części większej całości, jakim jest Naród Polski, czyli władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej (Artykuł 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku).
Uwzględniając wymienione wyżej fakty wnosimy o uznanie naszego wniosku referendalnego za zasadny.
Z poważaniem
Uwzględniając wymienione wyżej fakty wnosimy o uznanie naszego wniosku referendalnego za zasadny.
Z poważaniem