Reklama r2m

 

Jak promuje się Gmina Dobra - cz. 3: porównujemy budżety planowane

Jak promuje się Gmina Dobra - cz. 3: porównujemy budżety planowane

W części 2 tego cyklu porównałem zrealizowane w 2021 r. wydatki na promocję w kilkunastu zachodniopomorskich gminach, z wykonanymi w owym roku budżetami tych gmin. Dane gromadziłem od lipca 2022 r.

Tym razem proponuję inne spojrzenie - jak wybrane gminy planowały budżety oraz wydatki na promocję na przestrzeni ostatnich 6-iu lat. Oczywiście porównanie z Gminą Dobra.

I małe spojrzenie na słynny tekst - "kto bogatemu zabroni"...


 

Dla tej analizy zmniejszyłem jeszcze liczbę gmin – wybrałem z części 2 cyklu tylko 3 gminy najbardziej zbliżone do Gminy Dobra pod względem dochodów, liczby mieszkańców czy części dochodów przeznaczonej na promocję.
W ten sposób do porównania trafiły gminy: Dobra, Gryfino, Police, Gryfice. Oczywiście jak punkt porównawczy dodałem Międzyzdroje.

Do porównania wykorzystałem pierwsze uchwały budżetowe [1] tych gmin na dany rok (nie uwzględniając żadnych zmian w budżetach) w okresie 2018-2023. Dzięki temu powstało zestawienie pozwalające miarodajnie porównać jak gminy planowały wydatki na promocję w odniesieniu do budżetów.

Zestawienie wygląda następująco:

Co z niego można wywnioskować?

Spoglądając na Gryfino, Police i Gryfice - przede wszystkim rzucają się w oczy bardzo duże wydatki Gminy Police na promocję w roku 2018 – blisko 1,5 mln zł, co stanowiło 0,72% dochodów budżetu. Nie wiem, czy było jakieś duże wydarzenie wówczas na terenie Gminy Police, które miało (bo to plan budżetowy) pochłonąć aż tyle środków. Ponadto bardzo duży wzrost wydatków na promocję w Gminie Gryfice z roku 2021 na 2022 – aż 2,5 raza mimo, że w tej gminie dochody spadły o ponad 9%.
Podobną tendencję (wzrost wydatków na promocję mimo spadków dochodów w planie budżetu) wykazały też w pojedynczych sytuacjach: Gmina Dobra (2022), Gmina Gryfino (2021), Gmina Police (2022), Gmina Gryfice (2022).

 

Generalnie jednak najczęściej występuje opcja spadku wydatków na promocję w poszczególnych latach, szczególnie z roku 2022 na 2023, gdzie prawie wszystkie badane gminy obcięły wydatki na promocje o ponad 20%.

Prawie - bo jest jedna gmina wśród badanych, która wydatków z 2022 na 2023 nie zmniejszyła, a wręcz minimalnie zwiększyła. Gmina Dobra.

W naszej gminie duży wzrost wydatków na promocję wystąpił w roku 2020 (o blisko 59% w stosunku do roku 2019) i ten pułap wydatków na promocję (powyżej 0,5 mln zł) utrzymał się. 
Gmina Dobra jest jedyną gminą wśród badanych, w której na przestrzeni lat 2018-2023 wydatki na promocję cały czas rosną nawet, gdy spadają dochody (jak wspomniany wcześniej rok 2022).
Od roku 2021 wydatki na promocję w Gminie Dobra są planowane w budżecie na poziomie 643-685 tys. zł rocznie i są znacznie wyższe niż plany na promocję w innych badanych gminach naszego województwa.

 

A co z deficytem albo nadwyżką w budżecie?

Otóż to. Gdy wzbogacimy spojrzenie na wydatki na promocję w powiązaniu z dochodami budżetu o dane dotyczące wydatków budżetowych ogółem – nasza opinia być może ulegnie zmianie.

Zestawienie budżetów gmin w omawianych latach wraz z wydatkami oraz wskazaniem nadwyżki budżetowej lub deficytu pokazuje poniższe zestawienie.

Nie można nie zauważyć, że Gmina Dobra jest jedyną gminą wśród badanych, która na przestrzeni lat 2018-2023 zawsze wykazywała nadwyżkę budżetową. Pozostałe badane gminy praktycznie zawsze wykazywały w planach budżetowych deficyt. Nie zagłębiałem się w analizę – jak gminy wykazujące deficyt określały sposób jego pokrycia (czasami była to np. nadwyżka budżetowa z lat poprzednich). W analizie pozostałem na wskazaniu czy był deficyt czy nadwyżka.

 

Czy planowanie budżetu gminy wykazujące w tym okresie każdorazowo nadwyżkę budżetową może uzasadniać takie koszty promocji oraz ich wzrost z roku na rok?

Ktoś przytoczy popularne powiedzenie: "kto bogatemu zabroni".  Ale ten "bogaty" jest bogaty przede wszystkim naszym, mieszkańców bogactwem.
To nie są pieniądze Wójta Gminy, ani Urzędu Gminy. Podobnie jak rząd – tak i Urząd Gminy nie ma "swoich" pieniędzy. Na przestrzeni tych 6-iu lat pozycja budżetowa wpływów z różnych podatków: "Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej (756)" stanowiła w większości przypadków ponad połowę dochodów budżetowych.

Tak więc mówiąc: "gminę stać" - należałoby zastanowić się, czy kwota zbliżająca się do 700 tys. zł rocznie jest naprawdę zasadnym wydatkiem...

 

Tyle o planach budżetowych - w części 4 spojrzymy na social media...

 

Źródła:
[1] Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego - http://e-dziennik.szczecin.uw.gov.pl


Tekst: Grzegorz Krakowiak
Foto: Grzegorz Krakowiak

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

 

Reklama r6s