W poniedziałek, 2022-12-05, zbierze się Rada Gminy Dobra na XXXVIII sesji nadzwyczajnej. W punkcie obrad jest tylko projekt uchwały o wyborze metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i nowe stawki opłat, które będą obowiązywać od 01 stycznia 2023r.
Czy ponad 70% podwyżka opłat to zmiana "atrakcyjna do życia"?
Sprawdzamy i pokazujemy, co nam się nie zgadza...
Nadal wybraną metodą ustalania opłaty pozostaje stawka od 1 m3 zużytej wody pomnożona przez ilość zużytej wody.
Porównajmy obecnie obowiązujące opłaty i proponowane na następny rok:
stawka za 1m3: | 2022 | 2023 | wzrost |
podstawowa | 7zł | 12zł | 71,4% |
podwyższona - przy braku segregacji | 21zł | 36zł | 71,4% |
Pozostałe stawki pozostają na obecnym poziomie.
Sprawdziliśmy, jakie będą od 01 stycznia 2023 r. stawki w dwóch sąsiednich gminach stosujących metodę ustalania opłaty "od zużytej wody":
stawka za 1m3 w 2023 r.: | Dobra | Szczecin | Kołbaskowo |
podstawowa | 12zł | 10,3zł | 10zł |
podwyższona - przy braku segregacji | 36zł | 20,6zł | 40zł |
Jak Wójt uzasadnia potrzebę takiego wzrostu opłat:
W roku bieżącym koszt gospodarowania odpadami wyniesie ok. 12 mln zł, a wpływy z tytułu wnoszonych opłat (7 zł / m3) wyniosą ok. 9,05 mln zł. Różnicę ok. 3 mln zł Gmina pokryje z dochodów własnych z innych źródeł.
W wyniku rozstrzygniętych przetargów na gospodarowanie odpadami (odbiór z nieruchomości oraz odbiór z PSZOK) koszty całego systemu gospodarowania odpadami mają znacząco wzrosnąć - do poziomu ok. 16,8 mln zł.
Wójt pisze w uzasadnieniu, że nawet wzrost stawki do 12 zł / m3 zużytej wody nie zbilansuje systemu gospodarki odpadami i Gmina zmuszona będzie pokryć brakującą kwotę ok. 3,1 mln zł.
Coś tutaj nam się nie zgadza...
Sprawdźmy prostą matematyką jak to wygląda. Być może nie jest to w pełni miarodajne i zbyt uproszczone, ale oceniamy dane przedstawione w uzasadnieniu uchwały.
2022 | 2023 | wzrost | |
stawka za 1m3 wody | 7 zł | 12 zł | 71,4% |
koszty systemu | 12 mln zł | 16,8 mln zł | 40,0% |
Jeśli "dopłata" Gminy do systemu pozostaje na takim samym poziomie (ok. 3 mln zł) - to dlaczego 40% wzrost kosztów funkcjonowania przekłada się na 70% wzrost opłat?
Spróbujmy inaczej: jeśli wpływy w 2022 r. przy stawce 7zł/m3 dają 9,05 mln zł, to oznacza to globalne zużycie wody w Gminie około 1,293 mln m3.
Jeśli mieszkańcy zużyliby w 2023 r. tyle samo wody, to wpływy w 2023 r. przy stawce 12 zł/m3 dadzą ok. 15,5 mln zł. Jeśli Gmina ma dołożyć 3 mln zł - to w sumie będzie 18,5 mln zł.
Gdzie jest więc 1,7mln zł różnicy, skoro koszt systemu to 16,8 mln zł?
Może ktoś z czytających potrafi wskazać błąd w tym rozumowaniu, a może na sesji to zostanie wyjaśnione, ale jak na system "wodny" - to wygląda mało szczelnie...
Jest jeszcze inne wyjaśnienie - może po prostu Wójt w uzasadnieniu projektu uchwały pominęła jakiś koszt, ale te 1,7mln zł warto byłoby wykazać.
Uzupełnienie: być może różnica wynika z granicznego pułapu związanego z dochodem maksymalnym na osobę, co zmniejsza wielkość wpływów, ale o tym w uzasadnieniu projektu uchwały nie ma wzmianki.
Info: UG Dobra